“Flyboys: pravdivý příběh odvahy”

Během druhé světové války bylo osvobozeno osm amerických letců nad Chichimimou a zajatých japonskými vojsky. Realita toho, co se stalo s osmi vězni, zůstává tajemstvím téměř 60 let. Po válce se americké a japonské vlády spikly, aby zakryly šokující pravdu. Dokonce ani rodiny letců nebyly informovány o tom, co se stalo s jejich syny. Zůstává tajemstvím – až dosud. Přečtěte si výňatek z “Flyboys” Jamese Bradleyho, abyste se dozvěděli o příběhu o odvaze a odvaze, o válce ao smrti, o mužích ao naději, která vás bude pyšná a rozbije vaše srdce.

DECLASSIFIED

Všechny tyhle roky jsem měl ten hnusný pocit, že tihle kluci chtěli svůj příběh vyprávět.

– Bill Doran

E-mail byl od Iris Chang, autora průkopnického bestselleru The Rape of Nanking. Iris a já jsme vytvořili profesionální vztah po vydání mé první knihy, Vlajky našich otců. Ve svém e-mailu Iris navrhla, abych kontaktoval člověka jménem Bill Doran v Iowě. Řekla, že Bill má nějaké “zajímavé” informace.

Bylo to počátkem února 2001. V tomto okamžiku jsem slyšel mnoho “zajímavých” válečných příběhů. Vlajky našich otců byly nedávno zveřejněny. Kniha se týkala všech šesti Iwo Jimaů. Jeden z nich byl můj otec.

Ve skutečnosti sotva prošel den, aniž by někdo navrhl téma pro další knihu. Takže jsem byl zvědavý, když jsem se dotkl svého čísla z Iowy na telefonní klávesnici v New Yorku.

Bill rychle zaměřil naše volání na vysoký stoh papírů na kuchyňském stole. Během dvaceti minut jsem věděla, že se musím podívat do Billova oka a podívat se na ten stoh. Zeptal jsem se, jestli budu schopen chytit první letadlo příští den.

“Tak určitě. Zvedu vás na letišti, “nabídl Bill. “Zůstaň u mě. Jenom já a Stripe, můj lovecký pes, tady. Mám tři prázdné ložnice. Můžeš spát v jednom. “

Když jsem se vypravil z letiště Des Moines v nákladním autě Billu, dozvěděl jsem se, že Stripe je nejlepší lovec na světě a že jeho sedmdesátosmdesátý majitel byl právníkem v důchodu. Bill a Stripe strávili dny lovem a rybařením. Brzy jsme s Billem seděli u jeho kuchyňského stolu s obložením Formica. Mezi námi byla hromada papíru, mísa popcorn a dva gin a tonika.

Dokumenty byly přepisem tajného procesu válečných zločinů, který se konal v Guamu v roce 1946. Před padesáti pěti lety byl Bill, nedávný absolvent americké námořní akademie, pověřen účastnit se soudního procesu jako pozorovatel. Bill byl pověřen, aby se hlásil k “soudní síni”, obrovské kantýně. U vchodu strážil marínský strážce dvaadvacetiletého. Když našel jméno Billa na schváleném seznamu, strčil papír přes stůl.

“Podepište to,” přikázal Marine věcně. Všichni byli povinni.

Bill si přečetl jeden námořní doklad. Právní a závazný jazyk informoval mladého Billa, že nikdy nemusel odhalit, co by slyšel v té kouřové chatě / soudní síni.

Bill podepsal tajnou přísahu a podepsal další kopii pozdě odpoledne, když opustil soud. Tento proces bude opakovat každé ráno a každé odpoledne po dobu trvání zkoušky. A když to skončilo, Bill se vrátil domů do Iowy. Mlčel, ale nemohl zapomenout na to, co slyšel.

Pak v roce 1997 Bill zaznamenal drobný novinový příspěvek oznamující, že obrovské skvrny vládních dokumentů z roku 1946 byly odtajněny. “Když jsem si uvědomil, že soud byl odtajněn,” řekl Bill, “pomyslel jsem si:” Možná teď mohu udělat něco pro tyhle kluky. “

Jako právník Bill strávil svůj profesní život tím, že vyřizoval dokumenty. Dotázal se několik měsíců a věnoval jedenácti měsícům, aby vedli, kam vedli. Jednoho dne do Washingtonu dorazil poštovní přepis. Bill řekl Stripeovi, že ten den nebudou lovit.

Přepis obsahoval plné řízení o soudním procesu, kterým se osudy osmi amerických letců – Flyboys – srazily ve vodách v okolí Iwo Jima během druhé světové války. Každý z nich byl sestřelen během bombardování proti Chichi Jima, další ostrov severně od Iwo Jima. Iwo Jima byl vyhledán pro své letecké pásy, Chichi Jima pro své komunikační stanice. Výkonné krátkovlnné a dlouhé vlnové přijímače a vysílače na vrcholu Chichiho hory Yoake a Mount Asahi byly kritickým komunikačním spojením mezi císařským ústředím v Tokiu a japonskými jednotkami v Pacifiku. Rozhlasové stanice musely být zničeny, americká armáda se rozhodla a Flyboys byl obviněn.

Hromada papírů, které našel můj bratr v kanceláři mého otce po smrti v roce 1994, mi spustil cestu k hledání otcovy minulosti. Nyní se na Billově stolem podíval na stoh papírů, které se staly prvním krokem v jiné cestě.

Téhož dne můj otec a jeho kamarádi vzali tuto vlajku na Iwo Jima, Flyboys byl zadržen vězeň jen 150 kilometrů dál na Chichi Jima. Ale zatímco všichni zná známou fotografii Iwo Jima, nikdo neví, jaký je příběh těchto osmi chichi jima Flyboys.

Nikdo z nějakého důvodu nevěděl: po více než dvě generace byla pravda o jejich zániku tajná. Americká vláda rozhodla, že fakta jsou tak hrozné, že rodiny nebyly nikdy řečeny. Během desetiletí napsali příbuzní letců dopisy a dokonce i cestovali do Washingtonu, D.C., a hledali pravdu. Dobře významní byrokraté je odvrátili s nejasnými krycími příběhy.

“Všechny ty roky, kdy jsem měl ten pocit, že tihle kluci chtějí, aby jejich příběh vyprávěl,” řekl Bill.

Osm matek šlo do hrobů, aniž by vědělo o osudy svých ztracených synů. Seděla jsem u stolu Billa, najednou jsem si uvědomila, že teď jsem věděl, co se Flyboysova matka nikdy nenaučila.

Obdivovatelé historie vědí, že 22 000 japonských vojáků obhajovalo Iwo Jima. Málokdo si uvědomuje, že sousední Chichi Jima je hájen ještě více – japonskými vojáky o počtu 25 000. Zatímco Iwo měl ploché plochy vhodné pro útok z moře, Chichi měl kopcovité vnitrozemí a skalnaté pobřeží. Jeden námořník, který později zkoumal obranu obou ostrovů, mi řekl: “Iwo bylo peklo. Chichi by bylo nemožné. “Pozemní vojáci – Marines – by neutralizovali Iwova hrozbu. Ale to bylo pro Flyboys, aby Chichi vytáhli.

USA se snažily vyhodit do povětří komunikační stanice Chichi Jima. Počínaje červnem 1944, osmi měsíci před invazí Iwo Jima, obklopili americké letadlové lodě Chichi Jima. Tato vznášející se plavidla letěli z paluby do ovzduší na palubu ocelové Flyboys. Posláním těchto mladých letců bylo letět do zubů smrtelných protiletadlových zbraní Chichi Jima, nějak se vyhnout horkému kovu namířeným na ně a uvolnit jejich bomby na železobetonové komunikační kostky na vrcholu ostrova dvojčat.

Flyboys z druhé světové války byli prvními, kteří se zabývali bojovým letectvím ve velkém počtu. V bombardovacích bundách, představujících palce nahoru, ztělesňovali maskulinní kouzlo. Byli v pohodě a věděli to, a každý pozemský blázen by o tom měl vědět. Jejich letadla byla pojmenována podle přítelkyň a pinupů, jejichž obličejové křivky nebo pěkné obličeje někdy zdobily jejich strany. A uvnitř kokpitu byly Flyboys jedinými rytíři ve věku masové války.

V severním Pacifiku v roce 1945 letí Flyboys původní “misí nemožné”. Vylezli do cínových plechovek z léta 1940 s bombami připoutanými pod nohama, vyháněli z nosných palub do vrtacích větrů nebo vzlétali z ostrovních letišť. Zasazené mezi modré oblohy a moře, Flyboys by křídla směrem k vzdáleným cílům, ponořili se do vločkovaných výstřelů z velkých zbraní a upustili smrtelné užitečné zatížení. Srdce v jejich hrdlech, adrenalin, který jim čerpal žíly, museli Flyboyové mrtvé – počítat se zpátky na malou skálu přistávací paluby nebo na vzdálené letiště, jejich často poškozené letadla nikdy nedokázaly.

Flyboys byly součástí letecké války, která trpěla pod zemí. V roce 1945 byla koncovým cílem v severním Pacifiku spálení Japonska. To si vyžádalo dvě vrstvy bombardérů na obloze – obrovské B-29 s vysokým nadhazováním s nákladem napalmů pro spalování měst a menšími létajícími letadly založenými na nosičích, které neutralizují hrozby pro B-29. Můj otec na Iwo Jima sdílel stejnou misi s Chichi Jima Flyboys: aby se obloha bezpečně pro B-29.

Japonští vojenští odborníci by později souhlasili s tím, že napalm, který tyto B-29 propadl, měl více společného s kapitulací Japonska než atomovými bomby. Jistě, napalm zabil více japonských civilistů než zemřel v Hirošimě a Nagasaki dohromady.

Většina Chichi Jima Flyboys bojovala a zemřela během nejhoršího měsíce zabití v historii všech bojů – třicetidenní období v únoru a březnu roku 1945, kdy umírání v druhé světové válce dosáhlo vrcholu. Pokud se podíváte na graf, který mapuje ztráty během čtyř let tichomořské války, uvidíte drak linky dramaticky začínat bitvou Iwo Jima a Flyboys útoky proti pevnině Japonsko. A jen málo si uvědomuje, že USA zabily více japonských civilistů než japonští vojáci a námořníci. Byla to válka v nejvíce znepokojující intenzitě.

Byla to doba obscénních obětí, kdy prarodiče spálili ve městech ohněm a kamikaze synové se vynořili z oblohy, aby se posmívali proti americkým lodím. Byla to doba nejhorší bitvy v historii amerického námořního sboru, nejvíce zdobeného měsíce v historii Spojených států, cenného a brutistického času úplné porážky.

Do února 1945 dospěli logickí technokratičtí vojenští odborníci k závěru, že Japonsko bylo poraženo. Přesto se říše nebude vzdát. Američané posuzovali Japonce, že jsou “fanatici” ve své ochotě bojovat bez naděje na vítězství. Japonsko však nekonalo logickou válkou. Japonsko, ostrovní národ, existoval ve svém vlastním morálním vesmíru, uzavřeném v samostatné etické biosféře. Japonští vůdci věřili, že “japonský duch” je klíčem k tomu, aby se barbáři ubránili u svých dveří. Bojovali, protože věřili, že nemohou prohrát.

Zatímco Amerika rozdávala své letáky jako nejlepší a nejjasnější, Japonci měli velmi odlišný pohled na ty, kteří z nebe způsobili spoušť. Pro ně byli letci, kteří upadli napalm na bezbranné civilisty žijící v papírenských domech, nehumánními ďábly.

Toto je příběh o válce, takže je to příběh smrti. Ale to není příběh o porážce. Sledoval jsem osmi bratry a sestry Flyboys, přítelkyně a kamarády aviátorů, kteří s nimi vrhli a pili. Jejich příbuzní a přátelé mi dali fotografie, dopisy a medaile. Vyčistil jsem ročenky, lodní deníky a malé černé knihy, abych zjistil, kdo jsou a co pro nás dnes znamenají. Četl jsem a přečetl jsem šest tisíc stran zkušebních dokumentů a provedl stovky rozhovorů v USA a Japonsku.

Rodiny a přátelé Flyboys mi to mohli říct jen tolik. Jejich rodilí kamarádi a příbuzní měli příběhy o jejich mládí a zařazení. Jejich vojenští kamarádi měli vzpomínky z výcvikového tábora, dokud nezmizeli. Ale ani jeden z nich – dokonce ani další příbuzní ani bunkmáti, kteří s nimi sloužili v Pacifiku – nevěděli přesně, co se stalo s těmito osmi na Chichi Jima. Všechno to byla temná díra, tajné tajemství.

V Japonsku někteří věděli, ale drželi mlčení. Setkal jsem se s japonskými vojáky, kteří věděli Flyboys jako vězně. Slyšel jsem příběhy o tom, jak se s nimi zacházelo, o jejich výslechu, o tom, jak někteří z Flyboys žili mezi svými vězni po celé týdny. Setkal jsem se s vojáky, kteří s nimi vyměnili vtipy, kteří spali ve stejných místnostech.

A odvážil jsem se do Chichi Jima. Chichi Jima je součástí ostrovního řetězce jižně od Tokia, který Japonci nazývají ostrovy Ogasawara. Na anglických mapách se řetěz nazývá Boninské ostrovy. Jméno Bonin je francouzský kartografický korupce starého japonského slova munin, což znamená “žádný člověk.” Tyto ostrovy byly neobývané po většinu japonské existence. Doslova obsahovaly “žádné národy” nebo “žádné muže”. Takže Bonin se volně přeloží do angličtiny jako “No Mans Land”.

Hackl jsem v lesním růstu v No Mans Land, abych odhalil poslední dny Flyboys. Stál jsem na útesu s japonskými veterány, kteří ukazovali na to, kde viděli padák Flyboys do Pacifiku. Šla jsem tam, kam chodili Flyboysové. Slyšel jsem od očitých svědků, kteří mi mnoho věnovali. Jiní mi odhalili velké množství tím, že mi odmítli něco říct.

Nakonec jsem pochopil fakta o tom, co se stalo s Dickem, Marvem, Glennem, Gradym, Jimmym, Floydem, Warrenem Earlem a neznámým letcem. Chápala jsem “co” jejich osudů.

Ale pro určení “proč” jejich příběhu jsem se musel vydat na jinou cestu. Cestu zpět v čase, zpět 149 let, do dalšího století. Zpátky do doby, kdy první Američané vojáci chodili do země No Mans.

Výňatek z “Flyboys: Pravdivý příběh odvahy” od Jamese Bradleye. Copyright © 2003 od Jamese Bradleye. Vydává Little Brown & Company, divize časopisů Time-Warner. Žádná část tohoto výňatku nemůže být použita bez souhlasu vydavatele.

Like this post? Please share to your friends: